Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Моят блог в Blog.bg
Автор: minik Категория: История
Прочетен: 64854 Постинги: 30 Коментари: 23
Постинги в блога от 11.07.2017 г.
                 Село Енина — х. Бузлуджа (2,30 ч) Енина (3120 ж.) е старинно селище. Подножията на планина- та и нейните склонове са осеяни с местности, свързани t историята на нашите земи още от древността. През античността и средновеко- вието оттук на северозапад се изкачвало към планинското било едно от трасетата на Верейския друм, а на североизток по вододела между Енинска и Мъглижка река много добре е запазен старинният път към Плачковци, известен като Енински проход. По време на петвековно- то османско иго селото запазило българското си население, както и двете църкви. В него без прекъсване живели и творили местни кни- жовници. След Освобождението навлизането на капиталистическите производствени отношения бързо пролетаризирали населението и то прегърнало идеите на социализма. Ненапразно Димитър Благоев из- бира Енина за изходен пункт към Бузлуджа, за да учреди на 2 август 1891 г. с група „сеячи и апостоли" на социализма БСДП. По техния път е очертан настоящият маршрут. От автобусната спирка в центъра на с. Енина се тръгва по маркировката и се излиза на североизток в подножието на планина- та. Започва изкачване по опороена пътека на север 223 по залесен с борова гора склон източно от м. Бърдото. След някол- ко минути пътеката минава покрай чешмичка. Западно от нея има пътечка към землянката и лобното място на няколко нелегални от Енинската чета (1934—1935 г.). Пътеката описва няколко серпенти- ни по стръмния склон и излиза източно от м. Обещин камък на възв. Кръста (30 мин). От неговата заравненост на изток зад долината на Енинска река се вижда възвишението с останките от голямата сред- новековна крепост Чилечето. Изкачването продължава на север-се- верозапад по по-полегат терен. За 25 мин (общо 55 мин) през сме- сена гора се излиза на второ по-равно място, удобно за почивка. На северозапад се издигат скалните грамади на върховете Катуните. На изток се вижда почти цялата планинска част от долината на Енинска река с криволичещото по източните й стръмни склонове планинско шосе. Над него по вододела между Енинска и Мъглижка река се ре- дят на север Златьовица, вр. Саръяр, Габров рът, Драгулица. Продъл- жава се по опороения стар коларски път с изтеглени завои нагоре и на северозапад. За 20 мин се излиза на Катунски рид (1,15 ч). Пътят го прехвърля чрез просека в ниски скали и продължава от западната му страна. Върви се по хоризонтал и се прекосява буренясала поляна с кошара и извор от юг до гората. Постепенно разширяващият се коларски път отново започва да се изкачва, минава от запад и под вр. Малък Катун през букова гора и извежда на стръмно пасище. От него вече се вижда Бузлуджа. Коларският път извива на северозапад към горния край на обширен дол. В него и над пътя са Търпановите кладенчета. Излиза се на заоблен рид с ниски канари — м. Бялото камъне (1,35 ч). Тук пътят се събира с други две трасета на Верей- ския друм — откъм Калето и източно от него. Със завой на север се подсичат наклонени пасища и отново се навлиза в буковата гора по западния склон на вр. Висока могила. Маркираният път извежда на вододела на тесния хребет, който вр. Остра могила спуска на юг към вр. Голям Катун, и след кратко разстояние по хоризонтал на север започва да обхожда източния склон на вр. Остра могила. Движението по изоставения път често се забавя от паднали клони или разкалян терен. С плавен завой на северозапад равният път заобикаля върха и извежда на тясна седловина към Бузлуджа (2,20 ч). На изток слиза тясна маркирана пътека до землянката на четата на Петко Маналов. По-нататък по вододелния хребет между Крънска река от за- пад и Камещица от изток следват три продълговати разши- 224 рения на старинния път. Такива разширения има и по Енинския, Мъглижкия и Дъбовския проход — пътища, водещи директно от Търновград на юг към Византия. След третата продълговата пло- щадка Верейският друм завива на север към северната бузлуджанска поляна и води през Атово падало и Бедек към Северна България. От този завой маркировката заобикаля почивна станция в гората и по тясна асфалтирана алея извежда до източната страна на новата х. Бузлуджа (2,30 ч)

 

                Град Крън — х. Бузлуджа (3 ч) Крън е едно от големите села в Розовата долина (3850 ж.). Възникнало през османското иго. След Освобождението селището започва да нараства, но истинския си разцвет бележи след Девети септември, когато населението му се увеличава около 3 пъти във връзка с промишления възход на Казанлък. Отстои на 6 км от Ка- занлък. Има редовна автобусна връзка. Край с. Крън има къмпинг и мотел. От западната автобусна спирка се тръгва по улица на север. Наблизо се намира къщата музей на антифашиста ген. Цвятко Ра- дойнов. Подминат ли се последните къщи на селото, се продължава на северозапад по старото шосе за Шипка. Скоро то се съединява с новия широк път. На това място шосето се изоставя и се продължава на север през равно пасище към овощна градина и дълбоко всечената в планинската гръд долина на Крънска река. В пасището се стъпва на тревясал коларски път. Той превежда през черешова градина й се съединява с панорамното шосе при неговия първи ляв завой нагоре за Бузлуджа (40 мин). Като се следи маркировката, се продължава на север из скалистата речна клисура. От изток в небесата се изди- гат отвесни варовикови скали с интересните скални групи Мечките — защитен обект. Над тях са останките от средновековната крепост Калето. От запад са скалистите местности Дяволската църква и Ал- тимир. Изоставеният камионен път е трасиран по западния бряг на реката, по която се редят бързеи, прагове и вирове. Подмине ли се чешма със студена вода, пътят пресича реката по т. нар. Дантелен мост и завива надясно из долината на Малката река. Продължава се на север по източния бряг на Голямата река до рампа за товарене на трупи. Преди нея от западната страна на реката е базата за отдих и туризъм на хлебозавода в Казанлък. На североизток е стръмният горист дол Сукайна, а на 222 северозапад е долът, слизащ от подножието на вр. Бузлуджа. Марки- раната пътека се изкачва по тесния и стръмен вододелен хребет меж- ду тях. Тя тръгва полегато на североизток, минава през иглолистна гора, завива на северозапад между вековни букаци и отново свива на североизток. Достигне ли борова гора, пътеката завива по диа- гонал нагоре на северозапад и извежда точно по билото на хребета (половината разстояние между началото на хребета и горния край на гората към Бузлуджа). Пътеката описва серпентина в буковата гора и отново излиза на хребета. Продължава се право нагоре по просеката на телефонна линия. Не след много се навлиза във вековна букова гора с бързо намаляващ наклон. Вдясно и източно от пътеката се виждат ведомствената хижа на фабрика „България" — Казанлък, и основите на бъдеща база за отдих и туризъм. Пътеката пресича тясна асфалтирана алея, излиза от гората на бузлуджанската поляна и по асфалтираното панорамно шосе се стига пред новата х. Бузлуджа (1,20 ч от рампата за товарене на трупи, общо 3 ч)

Категория: История
Прочетен: 691 Коментари: 0 Гласове: 4
  Град Мъглиж — с. Селце — г. д. Българка (28,5 км, 8 ч) Мъглиж (5070 ж.) е старо селище. Първите заселвания са от времето на траките. През средновековието на няколко места се споменава името му във връзка с различни войни между България и Византия. През Възраждането бил занаятчийски и просветен център. Почти напълно опожарен през Освободителната война, той бързо запада, но населението му носи борчески дух и възприема идеите на социализма. На 13 септември 1923 г. Мъглиж пръв пламва в Септемврийското въстание. Сега в него има текстилен цех, ТПК, АПК, горско стопанство. Част от населението му работи в големите пред- приятия на Казанлък. Туристическа спалня (70 места) има в близкия Мъглижки манастир. Из долината на Мъглижка река от Мъглиж на север до било- то при г. д. Българка води планинско шосе с дължина 28,5 км. С малки пресичания преходът из тази долина може да се премине за около 8 ч. Поради наличието на радиални отклонения на изток и запад към селата Горно Изворово, Радунци, Борущица той може да се премине на части. От с. Горно Изворово може да се пътува с автобус до Казан-лък, а от Радунци и Борущица — с влак по презбалканската линия. От автогарата се тръгва на север. Минава се край къщата, в която Гео Милев лятно време е отсядал на почивка. Все на север улицата преминава в тесен асфалтиран път източно от реката. Това е м. Алейката. Минава се край малък ресторант със същото име и се посещава м. Дядоминчовия орех. Мемориален кът сочи, че това е мястото, където на 13 септември 1923 г. се събират бойните групи за обявяване на въстанието и установяване на работническо-селска власт. Продължава се в западна посока по бетонен мост над Мъглижка река. Завива се на север по друга главна улица. Тя превежда през кв. Въз- 231 раждане (Горната махала) покрай реставрираната Телбизова къща. Напуска се градът и по мост отново се минава реката. От източната й страна се върви по дължината на парка „Варите" с действуващи тепавици, бари. Оградени са волиери за развъждане на муфлони и лопатари албиноси. По шосето за с. Селце се приближава скалистата м. Усте. Преди остър завой шосето се изоставя и почва изкачване през ниска смесена гора на североизток. Пресича се шосето и отново на североизток продължава изкачването по планинските склонове вече по добре очертана широка пътека. Тя завива на север при извора Свети- ца и с по-стръмен наклон излиза високо горе на шосето за с. Селце преди скалистия рид Свинища. Шосето прави остър завой на север през дълбока просека в скалите на този рид. Наблизо от запад над скалистата клисура на Мъглижка река са останките от античната и средновековната крепост Горненски град. По шосето по хоризонтал се върви към дола Еловица. Над него на заравнен рид е пасището Еловица. В този дол шосето остро извива на запад и продължително се изкачва. Прави се последен остър завой надясно и на север. До шосето е отвесната Гърбата стена, надвесена няколкостотин метра над Мъглижка река. На юг от тази внушителна скала се открива пoглед към дълбоката скалиста клисура на реката с високата канара на Горненски град отляво и склона Стенака на вр. Попък отдясно. На север от Гърбатата стена шосето към с. Селце е сравнително равно. Минава се над м. Дрискани скали и край Руската чешмичка. Следват Бидрашки дол, потокът Коларка, ридът Гурела, над който е Хайдушкият преслап. На запад от шосето се откриват гледки към усойната долина на Граничната река, превала Мъглижки уши, върховете Добрина могила, Саръяр и Купените. След Станкин дол долината на Селченска (Мъглижка) река значително се разширява. Източно от шосето е ограденският развъдник за диви свине. Минава се по бетонен мост над реката и се навлиза в с. Селце (16,5 км). През Освободителната война то било напълно опожарено от черкезите. Северно от селото речната долина отново се стеснява. Шосето се промушва между отвесните скали Канарата и проследява продълговатите поляни Чумови колиби. В края на XVIII и началото на XIX в. тук се крили хората от Мъглиж и Селце, подгонени от чумни епидемии. Пътят минава край полянки с много орехови дървета (м. Йовкови ниви). От изток в реката слизат един след друг Варовити и Лопатарски дол, а 232 от запад — Зла урва и Кладнидялски дол. Долината на Селченска река постепенно се разширява. Шосето навлиза в м. Пърковски ливади (Бичкийната). През османското иго тук рязали трупи и имало работилница за черен барут. В северната част на ливадите е м. Дюлята (4 км от с. Селце). Вижда се базата за отдих и туризъм на ОЗЗУ Стара Загора. В м. Дюлята от северозапад в Селченска река се влива Мал-ка (Осенска) река. На север-северозапад изправя мощен гръб ридът Носът — вододел между Малка и Селченска река. По този рид са поляните Голямо и Малко Пърково, пълни с малини през лятото. До 1952 г. от м. Дюлята към вододелното било край Селчен ска река не е имало дори пътека. На 1 км по шосето е м. Хайдушкото воденичище — някога лятно сборище на хайдушки чети. По склона от изток над шосето червеникави пясъчници стърчат над дебели пластове бигор. Между отделните грамадаци стоят като закрепени свещи стройни ели. Склонът се нарича Гарванска стена. По-нататък от запад в реката се влива Стойковска вада, а от изток — Среден елак. На няколкостотин метра северно от тях шосето минава между постройките на бившата каменовъглена мина „Извора" — сега ту- ристически комплекс. Разстоянието от м. Дюлята дотук е 5 км. До реката бликат водите на извор, дал името на местността. Шосето продължава все на север из гористата речна долина. Преди неговото прокарване реката тук се наричала Сухата река, тъй като водите й се губели във варовиковото корито. При взривяване на няколко скали долните части на пещерата вероятно са се срутили, запушили са каверните и сега в речното корито тече непрекъснато вода. Нагоре към билото склоновете стават като че ли по-ниски, а долината по-плитка. Наближават се най-високите части на планината около нейното заоблено и разлато било. Селченска река е вече малко поточе, което се пресича по мост. На запад от него се виж-дат постройките за събиране и сушене на билки в м. Стружната. На запад е изворната област на Селченска (Мъглижка) река. Тук тя се нарича Кривия поток. На 200 м нагоре по шосето отдясно се белее постройка, отляво са базата на ПКСС и г. д. Българка, а право насреща — двете малки постройки на изоставената х. Българка (3 км). На изток по шосе до гара Кръстец разстоянието е 7 км, а на север до Плачковци — 15 км.

 

Категория: Туризъм
Прочетен: 842 Коментари: 0 Гласове: 0
 Очерк от Чудомир публикуван във в. „Септември“ (Стара Загора), XVI, бр. 12 от 26.I.1960 г.


            Този, който се залови с проучването на революционните борби в Старозагорски окръг от началото на робството до наши дни, ще трябва да отдели почетно място на Филип Тотю войводата, който с четата си често се е подвизавал из Новозагорско, Старозагорско и Казанлъшко. Този наш именит хайдутин, наречен от турците Хвърковатия, е подел борбата по средата на миналия век. Той е един от малкото борци, дочакали свободата. Трябва да сме му благодарни, загдето ни е оставил своите спомени за славните революционни борби.

            Филип Тотю е роден през 1830 г. в колиби Гърците, Търновско. Една случка в неговите младежки години го подтиква към борбата. На връщане от с. Авлиени (Новозагорско, сега Асеновец) разбойници-турци убиват в Хаинбоазкия проход другаря му дядо Добри Зеленката, а него, 19-годишен младеж, раняват в рамото. Оттогава още той почва да мисли за отмъщение и решава да не тръгва никъде без оръжие. През 1851 год. Филип Тотю бил арестуван и измъчван. Втори път го арестували, загдето освободил една открадната от турчин българка. Изтезавали го жестоко, но той успял да избяга от затвора и да отмъсти на мъчителя си. Трети път бил арестуван в Нова Загора и откаран в сливенския затвор. Там още по-жестоко го измъчвали, като заключили главата му в желязна халка, а краката — в клапи. Упоритият и смел бунтарник пак успял да избяга по пътя за Търново.
            В своята хайдушка дейност Филип Тотю прескачал по нашите места и често бил гост на свои ятаци в селата Люта река, Пчелиново, Хаинето (сега Гурково) и др.

През 1867 год., подгонен от турска потеря, Филип Тотю попаднал на засада около гара Кръстец, но се спасил и с четата си достигнал над с. Шипка, където, потулени зад една скала, четниците били забелязани и обкръжени от друга потеря. Нощта ги сварила в твърде неизгодна позиция, но по една дива лоза те се спуснали от скалата, избягнали обкръжението и понеже целият Балкан гъмжал от потери, тръгнали надолу и спрели при чешмата, която и сега се намира на шосето, източно от с. Шипка, с намерение да се прехвърлят в Средна гора. До самата чешма тогава имало градина, заградена със зидове. Влезли вътре и се прилепили към зида, за да починат. След малко стражата им съобщила, че откъм Казанлък пристига голяма потеря. Време за бягане нямало. Потерята спряла също до тази чешма и се разделила на три групи — едната тръгнала на север по Балкана, другата — малко по на изток, към Черньов дол, а третата — още по̀ на изток, към Крънско. След оттеглянето на турците четата с бърз ход тръгнала към града и се скрила в казанлъшката кория. Но корията била наскоро изсечена и четниците цял ден лежали гладни и жадни в ниските храсталаци. Надвечер те се обадили на няколко кадъни в близката нива. Поискали хляб и понеже били облечени в турски дрехи, казали, че са от потерята, която търси хайдутите гяури. Кадъните не се усъмнили и им дали хляба, който имали. През нощта четниците навлезли в Средна гора и се упътили към с. Лъджите (Павел баня). По среднощ почукали на една къща. Отворила им уплашена стара жена, която ги помислила също за турци. Войводата обаче обяснил кои са те.

— Синко — рекла им жената, — щом сте такива хора, трябва да идвате от влашката земя, където имам син — Киро се казва. Не сте ли го виждали? От много време е там на печалба, но не ми се е обаждал. Дано знаете нещичко за него.

— Бабо — рекъл войводата, — от влашка земя идем и не познаваме твоя син, ама ние сме много, ела по-близо, разгледай ни и ако е с нас, познай го.

Бабата пристъпила към тях, почнала да ги разглежда, спряла се пред един и се хвърлила разплакана на шията му. Това бил синът й Киро.

Тя им дала хляб, дрехи на сина си, кому кърпа, кому риза и заедно със свой роднина ги отвела в горите около село Турия. На другия ден им занесли хляб, две печени агнета и майката предала на сина си:

— Синко, потерите ви търсят все из Балкана и вие хубаво се скрихте тук, но защо не стояхте мирни? Защо вчера сте заклали двама турци близо до селото?

            Четата не била извършила това убийство, но войводата счел за благоразумно да напуснат горите около село Турия, дорде е време, и да поемат пак назад към с. Лъджите. Под това село, до р. Тунджа, била воденицата на Хаджи Мехмед-аа (сега се нарича Пиперовата). Там имало само двама мливари от с. Турия — братята Вълчо и Петър. Вечерта стопанинът Хаджи Мехмед-аа оставил единия брат отвън при колата, а другия — при себе си и заключил здраво вратата. По едно време се почукало. Подучен от Филип Тотю, малкият брат извикал:

— Бате, я излез, че воловете се отвързали и потънали из градините.

— Не отваряй — рекъл турчинът, — нощем врати не се отварят.

След малко обаче един силен удар разтърсил воденицата, вратата изскочила със скобите заедно и въоръжените четници нахълтали вътре. Турчинът скочил бързо и през малка тайна врата избягал. Часовоят отвън обаче му теглил веднага куршума.

            Четниците си взели достатъчно брашно и поели към с. Габарево. Преминали край селото и се насочили на север по реката Курудере. Спрели на една висока скала, от която се виждало добре наоколо. След тях пристигнала и селската черда. Една крава се отделила и тръгнала по тясна пътека към скалата. Момчетата я оградили, нахвърлили се върху й и веднага я заклали. За щастие, наскоро паднала гъста мъгла и завалял дъжд, та наклали големи огньове и едни месели хляб, други печели месо, трети режели кожата за цървули.

            На другия ден по стръмна и ронлива урва четниците започнали да се изкачват нагоре и попаднали на овчаря Коста, познат на войводата от Мъглижкия балкан. Той ги нагостил и им казал, че близо се крият трима турци разбойници, които обрали пощата при с. Рахманлий, сега Розовец, Пловдивско. Те заплашвали овчаря и го заставяли да им носи храна. Коста посочил мястото, където се криели турците. Вечерта четниците ги нападнали, убили ги, взели им дрехите, оръжие и 500 турски лири. На овчаря дали 50 лири и тръгнали пак назад към Шипка. Там някъде между Мазалат и Столетов връх се срещнали с четата на Панайот Хитов, знаменосец на която бил Васил Левски. Това е станало през юни 1867 г. След братски прегръдки и целувки войводите се оттеглили да се съвещават и решили заедно да вървят по Балкана и дружно да си пробиват път към Сърбия.

            В списъка на тази Филиптотюва чета фигурират следните нашенци: Стоян Захарлията, Цоньо (обесен в Търново) и Иван Русев от Стара Загора, Иван Шипкалийчето, Стефан Орешков (обесен в Казалък като Хаджидимитров четник) от с. Шипка, Иван Георгиев-Черния от Казанлък, Никола Турийченина от с. Турия и Киро Минчев от с. Павел баня. За тези хора ние твърде малко сме слушали и почти нищо не знаем. Добре би било, ако нашите музейни работници съберат данни за живота на тия първи наши хайдути и борци за свобода, а книгата „Прочутият Филип Тотю войвода, наречен Хвърковатия“, написана по личните разкази на войводата от Ф. Симидов и издадена в Русе през 1900 г., да бъде издадена под редакцията на някой наш историк.

Източник:

(Публикуван във в. „Септември“ (Стара Загора), XVI, бр. 12 от 26.I.1960 г.)

Съчинения в три тома Том 3
Чудомир
Българска литература 
Година: 1960

Категория: История
Прочетен: 564 Коментари: 0 Гласове: 4
image
image
   
 Береника е тракийска принцеса, произхождаща от Мала Азия от семейство близко до Антигон Монофталм (382-301 пр.н.е.), която се омъжва за тракийския царСевт 3-ти (331–305 пр.н.е.) като негова втора съпруга. Бракът е продиктуван от антилизимахова насоченост. Това става между 315-310 пр.н.е. като след смъртта на цар Севт 3-ти тя поема властта да упрвлява Одриското царство в регенство със синовете си Хебризелм II, Садалас I и др. В надпис открит в столицата на Севт Трети Севтополис е открит надпис в който се споменава Береника като съпруга на Севт и майка на синовете им и съуправителка на Одриското Царство след смъртта на мъжа си.
         СЕВТОПОЛИС е древен град, основан от тракийския цар Севт трети, както и столица  от 320 г. пр. Хр. В древността Севтополис е  бил разположен на левия бряг на река Тонзос, на малък полуостров с равна повърхност, леко наклонен на юг към реката. Естествено защитен от три страни от водите на реката, градът е бил здраво укрепен с крепостни стени.

            Една от най-важните археологически находки от Севтополис е т.нар. "голям надпис", открит през октомври 1953 година в двореца-цитадела. Надписът, издялан на страогръцки в 37 реда върху мраморна плоча с фронтон гласи:

     "На добър час!Клетвено задължение на Берника и нейните синове относно Епимен. Понеже Севт, докато беше още в добро здраве, предаде Епимена с имуществото му на Спароток , а Спароток срещу това му даде залог за вярност, Берника и нейните синове ЕбризелмТересСаток и Садала решиха, което засяга потомците им, да се предаде за цял живот Епимен с имуществата си на Спароток. На Епимен се вменява в дълг да служи на Спароток, доколкото му позволяват силите, и на онези, които Спароток му възложи. Синовете пък на Берника се задължават да изведат Епимен от храма на Самотракийските богове, без да му нанесат неправда, но да го предадат на Спароток заедно с имуществата му, като не обсебят нищо от тях, а ако той се възпротиви, да го съди Спароток. Тази клетва да бъде написана на каменни плочи, които да бъдат поставени едните в град Кабиле при фосфориона в агората до олтара на Аполона, а другите да бъдат изложени в Севтополис, в храма на Великите богове и в агората, в светилището на Дионис до олтара. Нека тази клетва бъде за добро и щастие на тези, които я запазват, а от страна на Береника да бъде по отношение на него в сила старите клетви."

  image
Бронзовата глава на ЦАР СЕВТ ТРЕТИ!
image
image
Монети с лика на Цар Севт трети, открити в Севтополис!


image


image
image

image

image

image
image

















Категория: История
Прочетен: 5389 Коментари: 0 Гласове: 8
Последна промяна: 11.07.2017 09:35
Търсене

За този блог
Автор: minik
Категория: История
Прочетен: 64854
Постинги: 30
Коментари: 23
Гласове: 87
Архив
Календар
«  Юли, 2017  >>
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31